“QIRQ QIZ” DA’STANI
Qaraqalpaq xalqinin’ do’retiwshilik uqibinan
a’jayip guwaliq beretug’in “Qirq qiz” da’stani du’nya a’debiyati
g’a’ziynesinin’ altin qorinan bekkem orin alg’an yesteliklerdin’ biri. Da’stan
1939-1940-jillari ataqli Qurbanbay jirawdan jazip alindi. 1949-jili baspadan shiqti. Son’ qaraqlpaq, wo’zbek,
qazaq, tu’rkmen, tillerinde basildi. Da’stannin’ xaliq su’yiwshiligine iye
qunli miyras yekenligin wonin’ woris tilinde u’sh ret basilip shiqqanlig’i
jaqsi da’lilleydi. Da’stan shet yellerde de ken’nen belgili.
“Qirq
qiz” da’staninda qaraqalpaq xalqinin’ sirt yel basqinshilarina qarsi azatliq
gu’resi, xaliqtin’ a’dil, baxitli turmis ushin umtiliw tilekleri, tuwg’an
yelge, jerge degen teren’ patrioztuzmi joqari ko’rkemlik penen su’wretlengen.
Da’standa Gu’layim, Sa’rbinaz , WOtbasqan, Arislan siyaqli xaliq batirlarin
a’diwlew negizgi orindi iyeleydi.
“Qirq
qiz” da’stani basqa qaraqalpaq da’stanlari siyaqli belgili ta’riyxiy waqiyalardin’ negizinde payda bolip, bir
neshe da’wirlerdi bastan wo’tkergen. Usi uzaq waqitlardi wo’z ishine alatug’in
“Qirq qiz” da’staninin’ yen’ basli belgisi – wonin’ joqari patrioztizm ideyasi
menen teren’ xaliqlig’i bolip yesaplanadi.
Da’stannin’ xaliqligi. Qanday shig’armada bolmasin, wonin’
xaliqliq sipatin belgileytug’in yen’ basli ko’rsetkish - wonda miynetkeshler massasi ushin yen’ a’hmiyetli bolg’an xaliq
ta’g’dirine, wonin’ keleshegine baylanisli ha’diyselerdi su’wretlew bolip
tabiladi. “Qirq qiz” da’staninda yen’ basli ideya – xaliqliq ideya. Da’stan qaraqalpaq
xalqinin’ wo’miri ushin ku’ta’ a’hmiyetli ma’selelerdi jirlaydi.
Dushpanlarg’a qarsi gu’res.Xaliqtin’ tinishliq turmista jasawi ushin yen’
za’ru’rli na’rse desek, usi ideya da’stannin’ tiykarg’i mazmunin quraydi. Da’standa su’wretlengen
Surtaysha ha’m Na’dirshalar xaliqtin’ paraxat turmisin buzip, xaliqti
qorlawshilar, Na’dirsha Xorezm xalqina basqinshiliq yetip, wog’an awir sag’irt
salsa, Surtaysha Sarkop yelin wayran yetip du’nya toplap, xaliqti qul qilip
aydap alip ketedi. Xaliq bunday ha’reketke, basip aliwshliqqa barliq jan-ta’ni
menen qarsi. WOlar paraxat turmista, a’dillikte jasawdi tileydi. Xaliq
zulimliqtan qutiliwdi tilep: “Atarmeken qaran’g’idan tan’imiz” dep u’mit yetedi.
Bul tilek tek Gu’layim ha’m Arislannin’ yeli ushin g’ana yemes, al
Surtayshanin’ yelindegi yezilgen xaliqlari ushinda a’hmiyetli. Sonliqtan da
Surtayshanin’ yelindegi bir g’arri:
Tayshani joq qilinlar,
Keyinin’izge yeryin,
Jaqsiliq ko’rip ja’ha’nda,
Armansiz bolip wo’leyin. –
deydi.
Soytip,
shig’armada xaliqtin’qara ku’shlerge ,paraxat turmis du’ziwden duwpanlarina
qarsi gu’resiw ideyasi sa’wlelengen.Xaliq o’zinin’ baxitli turmis tuwrali bul
a’rmanin,ishki ha’m sirtqi dushpanlarg’a qarsi gu’reste xaliqtin’ tilegen
an’laytug’in yel perzentlerinin umitilmas wobraizlarin do’retiw arqali bergen.
Xaliqti
jawdan qorg’aw,wonin’ keleshegi ushin iygilikli is alip bariw – eposta unamli
qaharmanlardin’ azamatliq waziypasi sipatinda ko’zge tu’sedi. WOlar
wo’zlerinin’ barliq ha’reketlerinde “xaliq ushin,gunasiz to’gilgen qan,tuwg’an
jer ushin” degen su’ren menen ha’reket yetedi. Surtaysha kelip Sarkop yelin
bu’lginshilikke duwshar yetkende, yekde joq ha’m bul waqiyadan xabarsiz
Gu’layim qulliqta ketken xaliqtin’ tag’dirin woylap qiynalg’an waqti bilay
su’wretlenedi:
Qansha ma’rtllik yetse de,
Ashilmadi qabag’i ,
Qa’ytkeni menen basina,
Tu’stine ja’ha’n salmag’i.
Solay yetip, xaliq
ta’g’diri ushin qayg’iriw ha’m gu’resiw – epostin’ unamli wobrazlari ushin yen’
sipatli qa’siyet. Gu’layim Sarkoptin’ xalqin jilatpaw ushin is etedi :
woni Surtayshaday jaziwg’a bende yetkizbewge ku’sh saladi. Gu’layimnin’
Surtayshag’a atlanisi :
To’gilgen nahaq qan ushin,
Jariqsiz wo’lgen jan ushin,
Dushpannan kekti aliwg’a,
Qa’ha’rlenip baradi.
dep tolg’aydi.
Usi atlanisqa baylnisli wo’zinin’
aldina qoyg’an maqseti – xaliqti qulliqtan qautqariw yekenligin Gu’layim da barliq
jerde ashiq aytip wotiradi.
Qul,gu’n bolg’an xaliqqa. Bende bolg’an
xalqimdi.
Kiyatirmiz talpinip, Ara sho’lde at
shawip,
Sol qulliqtan qutqarip, Azaptan azat
qilmasam,
Shig’ariwg’a jariqqa. Nege shiqtim
du’nyag’a..
Xaliq ta’repinen barliq unamli belgiler menen
su’wretlenetug’in Gu’layimdi “xaliq ushin wo’lsem a’rmanim joq” degen ku’shli
ideya ruwxlantirip wotiradi.
WO’zinin’
jekke basinin’ ha’zliginen ululiwma ko’ptin’ ta’g’dirin artiq ko’riw –
Gulayimnin’ wobrazin do’retken avtordin’ danishpanlig’inin’ bir ko’rinisi.
Gu’layim baslag’an qirq qiz “Surtaysha qolinda ketken xaliq ushin janin wotqa
jag’ip” xaliq ushin gu’resiwge ant etedi.
Xaliq
wo’zinin’ namis – arin ayaq astina
bastiriwg’a shidam bere almaydi, namistin’ xorlaniwi xaliq ushin –
wo’lim, sonliqtan da ol “wo’limnen – namis ku’shli” degen pikirdi alg’a
ilgeriletedi.
Da’standa
tek g’ana Gulayim yemes, al wonin’ sadiq joldaslarinin’ barlig’i da “qarsilasip
xaliq ushin wo’lemiz”, dep ant yetedi. Basli qaharmanlardan esaplang’an
Sa’rbinaz ,arislan,WOtbasqanlardin’ wobrazlarinda da xaliqtin’ a’diwli ideyasi,
shig’armanin’ xaliqliq ta’repi ayqin ko’rinedi. Arislan wo’mirinde jawdan
taysalip qaytpag’an, dosqa miyirman sipatinda su’retlenedi. WOni da barlliq
waqitta avtor yen’ jaqsi belgiler menen sipatlap beredi. Arislannin’ barliq
ku’shi xaliq baxitina jumsalg’an, sonliqtan da xaliq woni hu’rmetlep,
jalg’izinday qa’dirleydi. Da’standa Arislannin’:
Ash waqtinda an’lar awlap asirap,
Alip shiqtim birazlarin jariqqa, -
dep aytiwi shinliq.
Da’standag’i
basqa qaharmanlar da (Sa’rbinaz, WOtbasqan, Altinay h.t.b.) joqari xaliqliq
belgiler menen su’wretlengen.Dushpan qol astinda waqitsha qulliqta jasag’an da
olar yel – xalqin yadinan shig’armaydi, adamshiliq arin saqlawg’a tayar turadi.Surtayshanin’
qolinda tutqi bolg’an
WOtbasqannin’ha’reketlerinde ma’rtlik penen
wo’zinin’ yel – xalqin su’yiwshiliktin’ jarqin u’lgisi berilgen:
Qanday xorliq ko’rse de, Na’ma’rtlikti su’ymedi,
Ne tu’rli azap berse de, Ketse dag’i
gellesi,
Da’rtke janip ku’ymedi, Qorqip
– u’rkip jawlardan,
Ma’rtlik yetti wol qaysar. Jalinip basin
iyedi –
dep bunday worinlar ayriqsha yosh
penen jirlanadi. Da’standi do’retken xaliq WOtbasqannin’ dushpan qolinda bolsa
da, ruwxiy jatqan joqarilig’in maqtanish etedi.
WOni:
Zalimg’a bas iymespen, Qaytpas
menin’ ju’regim,
Bolg’ansha pida’ su’yegim, WO’ytkeni menin’ doslarim,
Surtayshaday
qalmaqtan, Keyinimde bir
tilegim. –
degen so’zlerde xaliq kushi
ku’ta’ ko’rkem tu’rde aship berilgen.
Da’standag’iqaysi unamli qaharman
bolmasain,barlig’i da woqiwshi ta’repinen su’yiwshilik sezimge miyras bolip wotiradi.Unamsiz
tiplerge maqtanshaqliq,wo’zimshillik, ta’kabburliq qa’siyet, basqalardi ko’zge
ilmewshilik sipatli bolip kese, unamli qaharmanlardin’ moralliq ku’shi eposta
birdeyine ayqin su’wretlenip wotiriladi. Xaliq ta’g’dirin woylap qapaliqqa
tuskende Gu’layimg’a qarata Sa’rbinaz ko’z jasti ko’l qilg’an menen qamawdag’I
xaliqtin’ azat bolmaytug’inlig’in ha’reket, atlanis kerekligin aytadi.
Woi
qutqariwg’a jilamaw kerek
Ko’z
jasti ko’l qilip bulamaw kerek
Bul
islerde qaytpas g’ayrat, batirliq,
Boladi jen’iske tek o’zi tirek.-
degen qatarlarda mine usi joqari moralliq
ku’sh su’retlenedi.
Usilayinsha hareket etken batirliq qiyinshiliq, sawash waqtinda da
o’zlerin joytpaydi, sharshap boldirsa da, sharshadim dep aytpaydi. Bunday
orinlar da’stanin’ xaliqliq ta’repin aship beriwshi tu’rlerinin’ birinen
esaplanadi :
Jawlar
qariw salsa da,
Qizlar
keyin qaytpaydi.
Boldirsa
da maydanda,
Sharshadim dep aytpaydi.
WO’ytkeni joqarida aytqanimizday-aq bulardi ruwxlandiratin
ideya-xaliqtin azatlig’i ham baxiti ushin gures.
Da’standag’i xaliq batirlig’ina teren’ woptimiz, qiyinshiliqtan qutiliw,
baxitli wo’mirge shig’iwg’a iseniwshilik sipatli, bayanlag’an.
Batirliqqa da eposta xaliq ko’z qarasinan aniqlama beriledi. Batirliq,
ma’rtlik tek wo’z basinin’ ha’zin woylap, qara basin qorg’awshiliq yemes:
Jalgiz basin japanda
Japalaqtay saqlaydi.
YElge xizmet yetiwshilik g’ana
batirliqtin’ tiykari boliwi kerek :
Ma’rtke
ma’rt qosilsa yeldin’ da’wleti.
<<Qara ku’sh degen kimde joq>>
- quri qara kush batirliq yemes, sol ku’sh xaliq baxtina jumsaliwi kerek, degen
ideya shigarmada bastan-ayaq so’z etiledi. Xaliqtin’ namisi ushin dushpang’a
qarsi tura almag’an Gulayimnin’ alti ag’asina dastanda unamsiz sipatlama
beriledi. WOlar
shermendelik penen wo’ledi, xaliqtin’ g’arg’isina miyras boladi. Gulayim
da :
Xalqim
jawda baqpag’an
Kerek yemes
tuwisqan-
deydi.
Xaliq ushin wo’z janin pida etiwshiler, wo’z qara basinin’ ra’ha’tinen
xaliq baxtin artiq sanawshilar g’ana epostin’ unamli qaharmanlari yetip
su’wretlenip, xaliq su’yiwshiligine miyasar boladi. << Batir tek xalqi
menen batir, xaliq ushin gu’resse batir>> degen ideya shig’armada
u’stemlik yetedi.Gu’layim bul tuwrali wo’zinin’ bir so’zinde:<< Elsiz
batir bolmaydi>> deydi.
Da’stanin’ unamli qaharmanlari barliq waqitta xaliqtin birligi ushin, tinishliq
turmis ushingu’res alip baradi. Uristi, basipaliwshiliqti shig’armada birdeyine
unamsiz qaharmanlar Nadirsha menen
Surtayshalar baslaydi. Gu’layim Surtayshanin’ yeline barg’an saparinda <<
YElimdi qaytar ,buzg’an xalqimdi du’zet, uris bolip qan to’gilmesin, urispay-aq
qoyayin>> dep usinis yetedi. Gu’layim ha’m basqa unamli qaharmanlardin’
is-hareketin,xaliq,ko’pshilik quwatlaydi. Usi ko’pshiliktin quwatlawi menen wolar
ba’rhama jen’iske erisip wotiradi.
Mine, bul keltirgen misallar << Qiriq qiz>> eposinin’ teren’
xaliqliq shig’arma yekenligin tastiyqlaydi. <<Qiriq qiz>> eposi
ma’rtlik, haqiyqatliq, yel qorg’aw, dosliq, paraxatshiliq u’gitlewshi xaliqliq
shig’arma.
DA’STANNIN’
QAHARMANLARI
Gu’layim. Waqiyanin’ ideyaliq mazmuninin’
tiykarg’i – Gu’layimda ha’m Gu’layim basqarg’an qirq qizda. Gu’layim baslag’an
qirq qiz yeldin’ g’a’rezsizligin sirtqi dushpannan qorg’aw, yeldi abadan yetiw, yeldin’
namis – arina hesh kimnin’ qolin tiygizbew,tag’ida sonday jaqsiliq
ha’reketlerdin’ jolinda janlarin ayamay is yetedi, bul jolda talay – talay
jen’islerge erisedi, oylag’an maqsetlerine jetedi.
Gu’layimg’a ha’m wol baslag’an qirq qizdin’ yetken isleri
hayal – qizlardi kemsitip qaraytug’in feodalliq ko’z qaraslarg’a qarama – qarsi
qoyilg’an turmis fakti boliwi menen de u’lken a’hmiyetke iye
Bul
qirq qizdin’ arasinda ayriqsha ko’z tu’setug’in qizlardin’ sa’rda’ri – Gu’layim.
Xaliq
arasinda taralg’an da’stanlardin’ qaysisinda bolmasin, qatnasatug’in hayal –
qizlar - sol da’stannin’ tiykarg’i
qaharmani bolg’an batirlardin’da yamasa ashig’i, yamasa su’yikli yari, sonin’
menen birge turaqli,tilekles,sirlas,qiyin waqitta aqil tawip, ja’rdem
ko’rsetetug’in joldaslari sipatinda ko’rsetilse, Gu’layim sol batirlardin’ da,
sonday – aq joldaslarinin’da jaqsi qa’siyetlerin wo’z boyinda sin’irgen batir
qizdin’ wobrazi bolip k’zge tusedi.
Gu’layim
batir, batir qizlardin’ sa’rdari, tek g’ana batirlarg’a ja’rdem beretug’in
joldasi sipatinda yemes, batirliqti wo’zi baslaytug’in qaharman qiz.
WOl
aqilli,sirtqi jawlardin’ topilis yetetug’inlarin tu’sinedi.WOlarg’a yeldin’ yerkin basqilatqisi kelmeydi. WO”z ju’regindegi bul
patriotliq sezimdi batirliq is penen
da’lileydi. Jas waqtinan baslap wo’z yelin jawdan qorg’aw maqseti menen qasina
qirq qiz jiynap alip, wolardi
jawingerlik iske u’yretedi. Miywali degen jerge qorg’an saldiradi.
Gu’layimnin’ jas waqtinan-aq yeldin’ g’amin woylap yetken iygikikli isleri
dastanin’ tag’I bir unamli qaharmani- Sarbinazdin’ tilinen jaqsi bayan
yetiledi.
Wol minaday deydi:
Won tog’iz ay miywaliday atawg’a,
Qola menen berik qorg’an saldirdin’
Darwazani shoyin menen quydirip,
Aldin sa’nlep altin menen oydirdin’
Qabarim bar ku’shlerdi topladin’
Alti ay boldi bedewlardi tapladin’
Jiynastirip jaraqlardi jan apa
Nayzalardi qarag’ayg’ a sapladin’
Qorg’an yedtin’ miywalinin’ alabin
Baslap jursen batir, yeldin’ talabin
Tat bastyirmay ku’nde berip qolarg’a
Bablap qoydin’ qilishlatrdin’
qinabin
At jilawin arman- berman su’yretin’
Qilish berip arman-berman sermetin’
Jazatayim jawg’a qalay bariwdi
Jan apa jan u’sh juz won kun
uyretin’
Gu’layim
yeldi qorg’awg’a tayinliq ko’riw menen birge, yeldi abadan yetiwge isinde birge alip baradi,
Sonliqtan da
<<Qaptalin’a jiynap alip
bizlerdi,
Jemis yetin’ qurap jatqan
du’zlerdi>>
-deydi wog’an qirq qiz.
Gu’layim
qiz bolip ko’zge tu’se baslg’annan-aq wog’an ashiq jigitler ko’beydi, biraq
Gu’layim bolardin hesh qaysisina da kewil bo’lmey, wo’zinin’ iygilikli jumisin
dawam yetiriw menen boladi. Al, jigitler , onin’ batirlig’inan batinip so’z
aytalmay ju;redi .Da’standa bul:
Gu’layimday suliwi
Ashiq jigitler ko’beydi,
Qorg’anina kire almay
Sirg’alap sirtinan ju’redi –
dep ko’rsetiledi.
Bul
misalda Gu’layimnin’ batirlig’inin’ qanshelli joqari da’rejede ko’terilgenligi,
Sa’yeke shunaq, Amanqul, Ashir siyaqli “suwqildag’an suw juqpas, qaqaylardin’
wo’z so’zlerin aytiwg’a da ju’rek ete almag’anlig’i ko’rinedi.
Gu’layimnin’
hu’jdani taza. WOl joqqo-barg’o isenbeydi, jag’impazliqti, shug’ilshiliqti jek
ko’redi . Sonliqtan da wol wo’z joldaslarin jamanlap jaqsi ataqqa iye bolg’isi
kelgen Sa’yekenin’ jaman niyetine ilayiq
sazayin beredi, yeki qolin baylap,atina teris mingizip jiberedi.
Gu’layimnin’
jani qiynaladi, xaliq basina qayg’i tu’sse,Gu’layimnnin’ “ko’zinin’ aldi
qarawtip, to’besin qara bult qaplaydi”. Biraq bunday jag’dayda Gu’layim
dag’darisqa tu’speydi, xaliqtin’ janin qiynag’an jarani jaziw ushin, xaliqti
qayg’ig’a salg’an ha’diyseni joq yetip, xaliqtin’ kewlin shad yetiw ushin u’mit
penen, isenim menen, jigger menen iske kirisedi.Xaliqtin’ baxitsizlig’ina
sebepshi bolg’an jaziw adamlardi. Surtaysha uqsag’an zulimlardi joq yetiw ushin
belin buwip gu’reske shig’adi. Gureste yerlik ko’rsetip, basqalardi izine
yertedi, gu’restin’ barliq barisin aqilli ha’m batirlig’i menen wo’zi
basqaradi.
Gu’layimnin’
yen’ birinshi adamgershilik minneti, azamatliq waziypasi usilardan ibarat.
WOyin
ku’lki, muhabat Gu’layim ushin usilardi worinlaw na’tiyjesinde shig’atug’in
na’rse. WOnin’ wo’zinin’ shin ashig’i bolg’an Arislang’a Surtayshanin’ yeline
atlanip baratirg’an:
Ras menin’ sag’an ashiq bolg’anim
Sag’inip –sarg’ayip gu’ldey solg’anim
Ha’zir mag’an kerek yemes ashiqliq
Dushpannan wo’sh aliw talap qilg’anim
–
dep aytiwi joqaridagilardin’
da’lili.
Gu’layim
batirlardin’ ilayiqli basshisi, wol basina tu’sken ha’r qanday qiyinshiliqqa
shidaydi, qiyinshilig’inin’ qulli bolip qalmaydi, wo’zinin’ de, joldaslarinin’
da ruwxin tu’sirmeydi,wolar menen woylasip qiyinshiliqti jen’iwge atlanadi.
Misali: YElin Surtaysha shawip alip ketkendegi Gu’layimnin’ jag’dayi da’standa:
“Sir bermedi qizlarg’a, Bulkildeydi
tamag’i
Sondadag’i suliwdin’, Qansha
ma’rtlik yetse de,
Qayg’i menen qan jutip, Ashilmaydi
qabag’i…”-
dep su’wretlenedi.
Biraq
Gu’layim ha’m wolar baslag’an qirq qiz:
Silap-siypap tulpardi,
Altin yerin saladi
Nayzasin uslap qolina
Atqa irg’ip minedi.
WOlar
ushin yeldi jawdin’ qolina berip ,zalimnin’ aldinada bas iygennen go’re,
qarsilasip, xaliq ushin wo’lgen artiq.
Gu’layim
– ma’rt, wol urisqanda batirliqtin’ barliq satanatin saqlap urisadi, biygu’na
xaliqtin’ qanin to’kkisi kelmeydi, jasirin turde jawg’a shappaydi, wo’z
ku’shine, a’dilliginin’ jen’isine isenedi. Bedew at minip sawitti bir tu’ymeden
ilip, qolina qural alip, xaliq azatlig’i ushin gu’reske basin baylag’an batir
qiz “uriday kiriw qalag’a, Surtayshag’a miyssar” – dep qaraydi. “batir bolg’an
adam wo’z ku’shin , xaliqtin’ mapi ushin jumsasin” degen pikirdi alg’a qoyadi.
Gulayim
urista udayi yerliktin’u’lgisin ko’rsetip, janin ayamay ayqasqa tu’sedi, wonda
ku’sh te, yerlik te ,ju’rek te, shiqqanliqta bar. Usilardin’ arqasinda wol
woyda joq jerde jolinan shiqqan Surtayshanin’ a’skerin bir ku’nde jen’edi.
Surtayshani gu’reste jig’adi. Na’dirshani attan awdaradi.
Xaliq
Gu’layimdi janinday jaqsi ko’redi, woni wo’zleri ushin qorg’an dep qaraydi. Bul
Sarkoplilardin’ Gu’layimg’a aytqan to’mendegi so’zlerde ju’da’ ayqin bayan
yetilgen:
“Jas bolsan’ da shirag’im
Toli ko’pke bas yedin’
Usi turg’an Sarkoptin’
Isenishi sen yedin’
Su’yenishi sen edin’
Gulayim
haqiyqatinda da, xaliqtin’ bul isenimin aqlaydi.
“Wayran qildi Surtayshaday zalim
xan,
Atar ma yeken qaran’g’idan tan’imiz?” –
dep zalim xannin’ qolinda bende
bolip, sarg’ayg’an xaliqtin’ atqan tan’i – Gulayim boladi, wol xaliqti
bendelikten qutqaradi, xaliqtin’ basina qaran’g’iliq salg’an jawdi tas – talqan
yetip qiyratadi.
Gu’layimg’a
adamgershilikke siymaytug’in tar turpayi pikirlerdin’ barlig’i da jat, wol
bu’lingen, bo’lingen eldi biriktiriwdin’, xaliqlar doslig’in boldiriwdin’
ta’repdari.
Gulayim
menen Xorezim jigiti Arislan arasindag’I muhabbat wolardin’ yeki yeldin’
dushpanlarina qarsi birge gu’resiwi, Surtayshanin’ yelindegi adamlarg’a
Gulayimnin’ adamgershilik ko’z qarasi, to’rt yel wa’killerinin’ basin qurap,
Xorezimdi basqartiwi, bul aytqanimizdin’ ayqin ko’rinisi bolip xizmet yetedi.
Gulayimnin’
xaliq arasinda abirayg’a, dan’qqa iye boliwi xaliqtin’ woni quwatlawinin’ da
ha’m wonin’ jen’iske jetiwinin’de u’lken bir tiykari usinda.
Uliwma
alg’anda, Gu’layim wo’z wo’mirinin’, kushin batirlig’in xaliq ma’pi, xaliq
yerkinligi ushin jumsadi, xaliq jawina qarsi ayanbay gu’resti , sonliqtan da,
wol xaliqtin’ ko’pshiligi ta’repinen “Gu’layimjan, uzaq bolg’ay wo’mirin “-
degen alg’isti aliwg’a miyassar boldi.Haqiyqatinda da, Gu’layim usag’an yeldin’
a’diwli yerleri wolshewsiz womirge,woshpes dan’qqa iye.
Sarbinaz ha’m qirq qiz. Wozinin’ barliq
qasiyetleri menen qirq qizdin’ ishinen ayrimlanip, ko’zge tu’setug’in-Sarbinaz
Sarbinaz-Gulayimnin’
aqilgoyi spatinda ko’zge tu’sip shidamliliqti, aqililiqti, qayg’ini aqilg’a
jen’dire biliwshilikti wo’z moyina sin’dirip, Gu’layimday batir qizdin’
ilayiqli joldasi boladi.
Gu’layim
wo’zinin’ yetken islerinde mudami Sarbinazg’a su’yenedi, wonnan aqil sorap
wotiradi. Sarbinaz dastanin’ bastan ayag’ina shekem qirq qizdin soyleytug’in
tili yelshesi xizmetin atqaradi.
Wol
bazi bir worinlarda Gulayimnin’ wo’zinen de aqili bolip ko’rinedi. Ha’tteki
Gulayim woni << Aqilim>> dep ataydi. Wonin’ Gulayimg’a aytqan:
<<Aqil alsan’ apa yendi
jilama,
Biy worinsiz ko’zdin jasin bulama
Neshe jilar ko’z jasti ko’l
qilsan’da
Qamawdag’I xalqin azat bolama
>>
Degen to’rt qatar qosiqtan ibarat so’zinin’ ishinde qansheli
aqilliliqtin’ qaytpas batirliqtin’ nishani ko’rinetug’unlig’in tu’siniw qiyin
yemes.Sarbinaz xaliq ushin qanday isten bolsa da bas tartpaydi ha’m wo’zinin’
uqiplilig’i, boyina pitken erliginin’ arqasinda worinlap wotiradi. Wol bargan
jerinde dosina –quwat, dushpanina –aybat boladi.
Surtayshanin’
qalasindag’i yerlikleri.WOtbasqanda wo’ltirgen dawdi wo’ltiriwi. Surtayshag’a
aytqan so’zleri, Sarbinazdin’ asqan yerliginen , uqiplilig’inan, ku’shliliginen
guwaliq beredi. Sarbinazdag’I bul qasiyetlerdin’ barlig’I da yelge bolg’an
sheksiz muxabbatinan kelip shiqan . wolo yelin shin suyedi , yelin wo’zinin’
tiregi dep biledi, yelge arqa su’yeydi
wo’mirinin’ quwanishin yeldin’ yerkin dep tu’sinedi.yeldin’ basina tusken ku’n qabirg’asin qaystiradi. Wonin’
Surtaysha tareoinen shabilip ketken yelin ko’rip:
“Qayg’i menen qarayip,
Qayisti ma bellerim,
Baylandi ma so’ylemey,
Sayrap turg’an tillerim,
Qursawli qara narshalar,
Qalin’ qarg’a sho’ktinbe,
Ma’ka’n yetken jaylarim,
Oynap ku’lgen saylarim
dep aytqan so’zinin’ tiykari da el-
xaliqqa bolg’an teren’ muhabbatqa baylanisadi.
Qiriq qizdin’ qaysisin alsaq ta, Gu’layim ta’repinen islengen jaqsi
islerdin’ barlig’ina da qatnasip, yeldin’ baxitina wo’z u’leslerin qosqan
qizlar. Wolardin’ barlig’i da :
Jen’ tu’rinip
beldi bekkem buwamiz,
Ketken kekti
wo’le-wo’lgenshe quwamiz.
Sawashlarda
yeldin’ arin almasaq,
Adam bolip
nege nadan tuwamiz. –
degen jalinli so’zdin’ yerlik anttin’ iyesi.
Barlig’i usi bekkem ant boyinsha is alip barip, wo’z janlarin yelge
bag’ishlag’an yerler. Bulardin’ yetken isleri yerliktin’ u’lgisi, wolardin’
aytqan so’zleri tap bu’gingi ku’nde de u’lken ku’sh penen yestiledi.
Arislannin’ qarindasi Altinay da alg’an bag’itinan qaytpawshilig’i
menen, zulimliqqa qarsi wo’shpenliligi menen, shidamlilig’i menen,
ar-namislilig’i menen, zalim xanlarg’a qarsi gu’resshen’lik ruwxi menen qirq
qizdin’ qatarinan worin ala aladi.
Arislan. Bul – Xorezmnin’ jigiti. Buni
Gu’layim menen ushirasqanda wo’zi bilayinsha bayan yetedi.:
Arman menen sarg’aydi bul aq ju’zim,
Buziq yemes tuwri yedi negizim,
Arman menen wo’tken jili ayrldim.
Tuwip-wo’sken yelim yedi Xorezm.
Bul jerde Arislan “negizi duris” dep wo’zinin’
xaliqtin’ azatlig’i ushin, xaliqti xorlawshi xanlarg’a qarsi taysalmay
gu’reskenligin, ju’rek hu’jdanin taza uslap jirtqish xanlardin’
jaramsaqlanbag’anlig’in wo’z basinin’ g’ami ushin wolarg’a bas iymegenliginaytadi.
Gu’layim siyaqli batir qizdin’ woni su’yiwi de usidan. Gu’layim woni yerligi,
wo’zi menen bir pikirde yekenligi, ar-namislilig’i ha’m xaliq ushin xizmet
yetetug’inlig’i ushin su’yedi. Arislan basqinshilardan, zalim xanlardan xaliqti
qorg’ap, a’dillik penen yel basqariwdi quwatlaytug’in batir.
Arislan menen Gu’layim yekewinin’ arasindag’i muhabbat, wolardin’ jawg’a
qarsi birge gu’resi xaliqlar arasindag’i dosliqti ku’sheytip, birge ku’sh
qosip, jawg’a qarsi gu’resiwdin’ nishani sipatinda da u’lken a’hmiyetke iye.